En blogg om min Atlantsegling från Västindien till Sverige ombord på en 40 fots Najad.

En blogg om min Atlantsegling från Västindien till Sverige ombord på en 40 fots Najad.
En blogg om min Atlantsegling från Västindien till Sverige ombord på en 40 fots Najad.

måndag 20 april 2015

Riggklättring

Vaknade vid 8 lagom utvilade, frukost under soltaket i sittbrunnen. Såg lite molnigt ut så vi tänkte att det passade bra med lite riggarbeten när solen inte är för stark. Jag tog på selen och hissades upp i stormasten. Kul att få klättra lite. Vindgivaren som tidigare hade strulat bytte dom innan jag kom så jag var upp och kollade att den fortfarande satt bra och på nervägen strök jag masten med paraffinolja så nu är den blank och fin. På eftermiddagen gjorde jag samma sak med mesanmasten samt tätade en däcksstrålkastare med silikon och försökte få TV-antennen att sitta lite stadigare. Håkan och Johan har roat sig med att byta fjädrar i alla dörrlåskistor och försökt få bättre ordning i köksskåpen förutom att hissa mig upp och ner i masterna. Johan som i normala fall jobbar som kock lagade en utsökt pasta med tomatsås till middag. Lyxigt med en utbildad kock ombord. 


10 kommentarer:

  1. Ser ut att bli ett grymt äventyr, lite annan nivå än dykcertifikat på Värmdö ;) Ta hand om dig och njut!

    SvaraRadera
  2. Torrdräktsdykning i Sverige är också ett äventyr. 😉 ha de!

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Härliga bilder! Du ser ut att ha det bra!
    Kul att se båten. Har den fjärde personen dykt upp? Kram Maja

    SvaraRadera
  4. Jo den fjärde personen har varit här ända sedan februari så han har fått sina sjöben redan. Däremot saknar vi den andra personen som inte verkar dyka upp, så just nu är vi bara tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha hur menar du nu.. Är det Johan och Håkan som har varit där sedan februari och äger båten? Är det Gbg-killen som inte dykt upp?

      Radera
  5. Fin utsikt uppe från masten. Tappa inte kameran/mobilen i fortsättningen bara. Kör hårt /Klas.

    SvaraRadera
  6. Håkan äger båten. Johan är Gbg-killen. Dom har varit här sedan jan/feb. Lars som har seglat med Håkan förut har fått förhinder så det finns en plats ledig, möjligen 2 platser från Azorerna från kring midsommar.

    SvaraRadera
  7. Tänkte du hoppa av vid Azorerna??
    Härliga uppdateringar!

    SvaraRadera
  8. Nej jag vill segla hela vägen till Sverige men Johan måste hem och jobba så han blir nog tvungen att flyga hem från Azorerna. Då är det bara jag och Håkan så därmed plats för 2 till.

    SvaraRadera
  9. Maja Göransson3 maj 2015 kl. 16:50

    Aha nu hänger jag med tack för förklaring! Fortsätt njut!

    SvaraRadera